Je voelt je lekkerder in een 405
 

‹ ET waardes ›


ET waarde is een moeilijk begrip,
maar met enige uitleg toch heel makkelijk te begrijpen.

Hoe lager de ET-waarde hoe meer de wielen naar buiten uitsteken (staat stoer, meer slijtage aan wiellagers).
Hoe hoger de ET-waarde des te meer de wielen naar binnen staan (kans op aanlopen).

Peugeot - steek 4x108
106: 16 – 20
107: 39
1007: 27
205: 19 - 28
206: 27 - 34
207: 23 - 27
309: 19 - 24
306: 19 - 24
307: 27 - 31

308: 32 - 34
405: 19 - 29
406: 18 – 20
406 coupé: 12
Partner: 18 - 24
 

De ET (Einpress Tiefe) van een wiel, ook wel de offset genoemd, bepaald hoever een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 20 wil zeggen dat het bevestigingspunt 20 mm aan de buitenkant van het midden van een wiel ligt.
 
Steekt een wiel te ver naar buiten, dan moet er een wiel met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 29 valt het wiel 10 mm meer naar binnen dan bij ET 19. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer het wiel naar buiten steekt.
Een brede velg, gemeten in J, moet dus een lagere ET waarde hebben om niet aan te lopen in de wielkast.
 
Fabrikanten produceren elke wieltype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat het wiel die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.
Meer info

Informatie beschikbaar gesteld door: Maitree 
Aangepast door: Jan-Sietze



Geschreven door: Maitree
Laatste bijgewerkt op: 12-09-2008