405 Club, door en voor 405 rijders
 

‹ Aankoop tips ›


 Algemeen

Relax, het is een vrij betrouwbare auto, zonder al te veel grote problemen.
In de eerste versies is de bouwkwaliteit niet super. Dingen om naar te kijken zijn:
• Achterklep van de Break niet goed uitgelijnd
• Zijdeuren die niet goed sluiten
• Wat piepjes en kraakjes van het dashboard in eerste versies.

Roest is nauwelijks een probleem bij de meeste Peugeots vanaf midden jaren 80. Controleer de deuren op roest aan de binnenrand waar ze bij het rubber sluiten. De lichtmetalen velgen kunnen lelijk zijn geworden of het kapje over de wielbouten kan weg zijn. Deze zijn relatief makkelijk te vervangen. Bij de Break versies kan de lak op de beide zwarte zijpanelen achter afbladderen Tevens kunnen de rubbers om het achterraam naar buiten komen. Deze zijn met wat lijm makkelijk terug te plaatsen.

Let voor aankoop op de volgende punten;

Motor, versnellingsbak etc.

1. Diesels - problemen met de koppakking (vooral Turbodiesels). Alle auto’s met XUD motor kunnen hieraan lijden, de 405 is geen uitzondering. Men schat dat dit bij 1 op de 10 auto's kan gebeuren. Check de historie van de auto (de onderhoudshistorie is altijd belangrijk bij diesels - olie verversen elke 6K is een must), als er problemen met de koppakking zijn geweest, zullen ze waarschijnlijk weer voorkomen. Het is toe te schrijven aan oververhitting, waar Peugeot nooit goed de oorzaak van heeft opgelost. U kunt hiervoor de inhoud van de radiator controleren. Als het vol zit met troebele, wolkige vloeistof, koop hem dan niet! Probeer en controleer ook de radiatorventilator door te wachten tot die aanslaat. Als dit niet gebeurt is het wachten op koppakking problemen! De andere tekens kunnen slechte prestaties, verkeerde ontbranding en regelmatig waterverlies zijn. Waterlekkage kan een klein lek in een slang zijn, maar gecombineerd met andere symptomen waarschijnlijk een koppakkingprobleem.

2. De versnellingsbak kan problemen hebben met de synchronisatie. Voel hoe die schakelt, als dit o.k. voelt, is het niet iets om je zorgen over te maken. De meeste Peugeots schakelen ‘nukkig’ bij koude motor, niets om je zorgen over te maken.

3. De achterophanging kan verbogen zijn als er veel en hard door bochten is gereden. Kijk vanachter of de wielen hetzelfde staan. Bij de meeste Break versies staan de wielen van boven ligt naar binnen gebogen. Als ze aan beide kanten dezelfde hoek hebben is het waarschijnlijk o.k. Kijk ook naar de achtervering/schokdempers. Hoewel de achterophanging één van de beste in zijn soort is, kan deze bij veel zware belading minder worden. Ze gaan niet snel stuk, dus is vervanging waarschijnlijk niet noodzakelijk, tenzij je de ‘handling’ als nieuw wilt hebben.

4. De voorruit is vastgelijmd en prijzig om te vervangen! Hou hier rekening mee als er sterren of scheuren in de voorruit zitten.


Geschreven door: cakemeel
Laatste bijgewerkt op: 07-11-2006



1 | 2

volgende ›