Wereldwijd geleverd in 111 landen
 

‹ Aankoop tips ›


 5. Airconditioning. Check of de airco goed werkt. De condenser, compressor en pomp zijn duur en het hervullen is een specialisten klus. Het meest voorkomende probleem is dat de koelvloeistof met vocht verzadigd is. Dan moet het systeem opnieuw gevuld en de ‘droog’-fles vervangen. Dit moet door een specialist of de Peugeot-dealer gedaan worden. Een veel gehoorde klacht is de aan/uit-switch die wat zwak is en voelt alsof die niet werkt.

6. Distributieriem!! Vervang deze als er geen historie van bekend is. Bij diesels-XUD is dit het meest vitale onderdeel.

7. De aansluiting op de uitlaatdemper kan een zwak punt zijn bij latere diesel modellen (te herkennen aan rechthoekige demper ipv ronde)

8. Handremkabels. Op veel van de x05 modellen zijn er problemen met de handremkabels. Check of de handrem goed werkt.

9. Benzine motoren – klepgeleiding slijtage. Wees bedacht bij benzine modellen die blauwe rook uitblazen. Meestal betekend dit overmatige slijtage aan de klepgeleiding. Dit is vooral bij de oudere benzine modellen die eigenlijk voor loodhoudende benzine gemaakt zijn. De latere modellen zijn ontwikkeld voor ongelode benzine en horen hier geen last van te hebben

10. Benzine modellen met carburatie (de versie zonder injectie dus) kunnen veel kwalen hebben die met de carburateur te maken hebben. Enkele symptomen zijn: slecht starten (koud, warm of allebei), 'dode punten in het bereik’, aarzeling bij fel accelereren en blokkeren. Bij de 405 gaat het om de 1.6 en 1.9 modellen. Revisie van de carburateur kan de meeste problemen verhelpen, maar een alternatief is vervanging door een Webber-carburateur, deze is veel beter. Check, als je kunt, bij een testrit de bovenstaande symptomen.

11. Het elektrisch dak kan niet meer werken of vastzitten. Check deze voor aankoop. Het is geen makkelijk doe-het-zelf klus en duur bij de dealer.

12. De koelventilator bij auto’s met airco geeft soms problemen door de ECU. Deze stuurt zowel de airco als de koelventilator aan en is naast de koplamp (bestuurderszijde) gemonteerd. Als de STOP-lamp en het lampje bij de temperatuurmeter bij tussenpozen branden en/of de koelventilator draait zonder reden, is het een probleem met de ECU of de bedrading daarvan. Vanwege de plaats naast de koplamp zijn er snel vochtproblemen.

Ik hoop dat u hiermee een goede 405 vindt!
Print dit en neem het met u mee als u gaat kijken!


Geschreven door: cakemeel
Laatste bijgewerkt op: 07-11-2006


‹ vorige

1 | 2