Europese auto van het jaar 1988
 

‹ Airco Project ›


Het        Project


Hoe het begon..

 

 

Het idee ontstond bij de aanschaf van mijn auto. Eigenlijk daarvoor al. Ik had een 605 maar wilde iets anders wegens ruimtegebrek in de v6 ivm opgroeiende kids  en de aanwezigheid van Anouk.. onze duitse herder.  Een break moest het worden en wel een 405 van de 2e generatie. Ik vond er eentje.. een 2 liter met abs en leer maar zonder airco.. In overleg met Ed besloten we er een projectje van te maken.. In een verder stadium werd het echter een Project met hoofdletters. Het volgende verhaal gaat dus over het inbouwen van 1 klein extra knopje .. die van A/C ……..





Deel 1

 

Een airco project.  We zijn begonnen met het inventariseren en verzamelen van wat er nodig zou zijn.. een gebruikte airco uit een fase 2 was snel gevonden via het forum. Het werd er eentje uit een sloop t16. alles werd uitgebouwd en stond netjes klaar toen we het gingen ophalen. Zelfs het complete dashboard inclusief kachelradiateur was erbij. (afb. 1 en 2).

Aangezien mijn stuurhuis ook wat speling begon te vertonen deze ook maar meegenomen…



(afb. 1)

(afb. 2)

Het enige wat ontbrak was de beugel van de spanrol van de multiriem. Ook moest er op zoek gegaan naar een andere carterpan omdat op de carterpan van mijn 2 liter geen beugel zat voor de aircopomp. Ook de laatste was via marktplaats zo gevonden.

De beugel van de spanrol ging Edgar zelf construeren. 

We besloten het project in 2 etappes te doen. Eerst het gedeelte aan de binnenkant en daarna alles onder de motorkap.


Fase 1:  De binnenkant…

 

 

Dag 1 werd het complete dashboard eruit gehaald. Op dat moment wisten we nog niet welk dashboard er opnieuw in zou komen. Het slopen koste een paar uur … resultaat op afb. 3. de oude kachelunit is nog zichtbaar. Op afb. 4 is alles verwijdert!!


(Afb. 3)

(Afb. 4)

 

 

Het eindresultaat.. 2 dashboards naast elkaar.. vind de verschillen!! afb. 5…Na gedane arbeid is het goed drinken… zie afb. 6.




(Afb. 5)
(Afb. 6)

De verschillen zitten vooral in de opbouw van de zekeringenkast en de kabelboom. Hele stukken zijn gelijk maar sommige connectoren ontbreken of zijn onvolledig bedraad. Ik noem een achteruitwisser (ontbreekt op een t16). Verder de koplamphoogte regeling ontbreekt op een t16 (heb je niet nodig op een t16 ivm automatische hoogteregeling van de auto zelf. De aansluiting van de binnenverlichting blijkt anders te lopen. En zo nog meer van dat soort ongein. 1 ding is wel zo. Als iemand ooit aan zoiets begint zorg voor schema’s…. zijn onmisbaar. Het was een heel gedoe om uit te zoeken waar wat zat.


Na alles bekeken en overwogen te hebben gekozen voor het dashboard van de t16. op de werkbank hebben we vervolgens diverse connectoren en bedradingen aangepast op de zekeringenkast. Zie afb. 7 en 8.


(Afb. 7)


(Afb. 8)



Geschreven door: no.more
Laatste bijgewerkt op: 31-01-2007



1 | 2 | 3 | 4

volgende ›