405: De leeuw laat zijn tanden zien !
Club start paginWelkom  GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
  KalenderKalender FAQFAQ   ZoekenZoeken 

Multiplazaautomuseum/ 405 mi16

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeot 405 Club forum index -> 405 Gespot, Online en Minimeets
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
405glx
Ere-Clublid


Paul
Registratie: 22-7-2005
Berichten: 15520
Woonplaats: Kampen
Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: Vr 10 Nov, 2006 21:09    Onderwerp: Multiplazaautomuseum/ 405 mi16 Reageer met quote Add User to Ignore List
Kennen we deze ?

Dit staat op deze site:
http://members.lycos.nl/multip.....05mi16.htm

de tekst :

Peugeot 405 MI16
De wolf in schaapskleren

Een Peugeot 405 hoort niet in een museum; hij is nog maar nèt uit productie, hij is ook niet echt zeldzaam of bijzonder. Nee, een Peugeot 405 is eerder een "burgerauto", braaf van buiten en niet echt opwindend van binnen. De markt voor dit type auto wordt midden jaren 80 gedomineerd door de Renault 21 en Citroen BX. Om de Renault 21 Turbo concurrentie aan te doen, grijpt PSA het meest sportieve aggregaat uit het schap, een nieuwe multikleppenmotor en lepelt deze in de 405. Naast de tig reeds bestaande varianten, verklapte Peugeot met deze versie dat het actief was op het rally-front. De gespierde nazaten van deze sportieve uitspatting zijn de 405 MI16, de vierwielaangedreven 405 MI16 X4 en de geblazen versie de 405 T16. En die doen de harten van de liefhebbers weer wel overslaan! Toch opnemen in het museum?

Bij het stoplicht zet je een niets vermoedende "coureur" zo op zijn nummer. Un peu nerveux
Zelfs de MI16 ziet er eigenlijk nog burgerlijk uit. Anders dan aan de gewone 405 is aan deze wagen de standaard achterspoiler, skirts en de lichtmetalen Peugeot-wielen. Het onderstel is niet wezenlijk veranderd; de banden zijn iets platter (195/60 R14 V, latere versies hebben 15 inch wielen) en de vering is iets straffer gezet. Volgens de Autokampioen nummer 2 van 1988 een compliment voor het standaard onderstel van de 405, immers een MI16 brengt nogal wat surplus aan vermogen op de weg.

Ter vergelijking; een 405 GR 1.6 levert 75 pk bij 5800 0mw/min, de al wat sterkere 1.9 SRi doet het met 122 pk/5500 omw/min. Deze wolf kan teruggrijpen op een vermogen van maar liefst 160 pk bij 6400 toeren per minuut! Een koppel van 181 Nm bij 5000 omwentelingen; dit toerental is vrij hoog, maar het is dan ook een zestienkleppenmotor. Deze kleppen worden overigens aangedreven door twee bovenliggende nokkenassen. Electronische brandstofinspuiting en ontsteking, en nog niet eens een turbo.

Kijken we naar de prestaties van de wolf, dan zijn deze hoog! Dit geldt met name voor de topsnelheid en de acceleratie van uit stilstand. De acceleratie naar 170 km/uur moet moeiteloos gaan, maar daarboven valt de auto niet echt stil. Autokampioen testte de MI16 en klokte een top van 216 km/uur, 4 km minder dan de fabrieksopgave, maar dat mag de pret niet drukken. De motor is niet alleen erg krachtig, ook kent hij een grote mate van souplesse; de zestienkleppentechniek speelt hier een rol. Het hoge koppel betekent ook dat de auto bij lage toerentallen een goede trekkracht kent. Allicht is deze veel groter in de hogere toerengebieden.
De rij-eigenschappen van de MI16 zijn zonder meer voortreffelijk. De stuurbekrachtiging is direct en heel nauwkeurig, daarnaast negatief progressief: naarmate de snelheid stijgt, daalt de mate van stuurondersteuning. Echter het wegcontact blijft bij hoge snelheid goed behouden. Het lichte onderstuurkarakter verandert in snelle bochten en bij loslaten van het gas in een licht overstuur. Eigenlijk heel prettig en veilig. De handelbaarheid van de auto is goed, omdat de bekrachtiging en de bedienbaarheid onder alle omstandigheden licht is. Een zeer positieve koersvastheid; oneffenheden in het wegdek en zijwind hebben vrijwel geen effect op de uitgezette koers. De bochtvastheid is dankzij een minimaal overhangende carrosserie uitstekend.

Ondanks dat het een zeer sportieve uitvoering van de 405 is, verloochent de MI16 zijn afkomst niet; het comfort is verrassend hoog, dankzij de vering. De latere X4 versies van de MI16 kenden een vering à la Citroen BX, echter zonder de lange veeruitslag en de slaapstand van deze verre neef. Grote oneffenheden worden door het veersysteem vrij onopvallend verwerkt, met kleine oneffenheden heeft de auto meer moeite, maar hinderlijk is het niet. Integendeel zelfs, we rijden immers in een sportwagen.

Het motorgeluid is bij hoge toeren nogal aanwezig. Er is sprake van "enig motorrumoer dat doet denken aan resonanties" bij circa 4000 toeren, hetgeen overeenkomt met 120 tot 130 km/uur in de vijfde versnelling. In het lage en middentoerengebied worden de motorgeluiden echter vrij goed gedempt, echter het motorgeluid van de 16 kleppenmotor is vrij hoog, waardoor er op de lange afstand vermoeiing kan optreden. Daarbij mogen we niet vergeten dat dit model al 15 jaar oud is.
Het interieur is zoals gezegd niet representatief voor het karakter van de auto; hoewel erg net en verzorgd, is het een understatement.


Conclusie

De wolf in schaapskleren kent bijzonder goede rij-eigenschappen mede dankzij een prima onderstel aangepast aan de hoge prestaties. Daarbij is er geen afbreuk gedaan aan het veercomfort van de 405. Voor een snelle jongen als deze mogen we spreken van een bijzonder comfortabele vering, hoewel wind- en motorgeluid daar enige afbreuk aan doen. Maar zeurpiet die het merkt. Je hebt wel een bijzondere auto met hoge prestaties.

PLUSSEN

onopvallende carrosserie
belastbare en sterke motoren
goed veercomfort
goede handling
T16 is een raket

MINNEN

onopvallende vormgeving
in lage toeren, motor hakerig
155 pk krachtbron ontoereikend
afwerking en materiaalkeuze


De Peugeot 405 MI16 kende in 1988 een nieuwprijs van f 53.400 (24.231 euro).

In 1992 kreeg de 405 MI16 een facelift: een nieuw dashboard en een opgewaardeerd exterieur, en daarme extra kilo's aan gewicht. Daarbij komt een nieuwe motor met katalysator. Volgens liefhebbers was dit een fatale ingreep voor de MI16, want met de 1998cc motor lijkt de auto wel gecastreerd. Het vermogen daalt naar 155 ponykrachten en de krachtbron verliest zijn wilde karakter en zijn bit bij hogere toeren. Maar mogelijk moest de MI16 de weg vrij maken voor de later te introduceren T16, de turboversie van onze 405.

Wat is de waarde van een dergelijk automobiel?
Voor de liefhebber van ongetemd geweld, is de mi16 een koopje. Een regelmatig onderhouden exemplaar kan dan nog best een redelijk bedrag kosten. Maar dan heb je ook wat. Pas op met aanbiedingen; de techniek is op zich sterk genoeg, en deze auto's vragen er gewoon om om gereden te worden. Maar afrossen kan geen enkele auto tegen. Als er dan al een te koop is dan is de prijs redelijk goedkoop. Misscien geldt hier onbekend maakt onbemind. Maar dat leidt er toe dat de leifhebber voor 2000 tot 6500 Euro er reeds een kan bekomen. Met een relatief lagere waarde voor de eerste serie (160 pk tot 1992), waarschijnlijk door het mindere interieur, maar daarvoor een fellere motor. Een echte topper is en blijft een goed onderhouden T16, maar dat is een beestachtige wolf in wolfskleren!


hier stond de tekst, maar ik kreeg veel pop-ups



405GRX405GLX406SV307GRIFFE
en nu een Mini uit 1985!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail View Car Profile
Kobus
Gast







BerichtGeplaatst: Vr 10 Nov, 2006 21:14    Onderwerp: Re: Reageer met quote
Het lijkt me een heel mooi verhaal, na het lezen van de eerste en de laatste paar zinnen. frown
Maar vindt je het erg als ik dit eens een ander keertje lees?
Is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lang. perfect

Mooi verhaal, en natuurlijk een mooie auto. w00t


Naar boven
405glx
Ere-Clublid


Paul
Registratie: 22-7-2005
Berichten: 15520
Woonplaats: Kampen
Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: Vr 10 Nov, 2006 21:15    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
het verhaal is te lang...klopt, vond ik ook Laughing


405GRX405GLX406SV307GRIFFE
en nu een Mini uit 1985!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail View Car Profile
Matthijs
405 Freak


 
Registratie: 20-8-2005
Berichten: 6902


BerichtGeplaatst: Za 11 Nov, 2006 3:01    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
volgens dat verhaal is de mi16 fase2 retetraag omdat ie 5pk minder heeft, apart verhaal. verder wel aardig om te lezen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Le Lion Gris
Drive-hard fan


gchj
Registratie: 1-11-2005
Berichten: 11412

Leeftijd: 21

BerichtGeplaatst: Za 11 Nov, 2006 9:35    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Zeker een leuk verhaal. Nu wil ik er ook één... Surprised


Mja. Fatsoen is er niet bij blijkbaar.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam Yahoo messenger View Car Profile
Borntobewild
Webmaster


Stefan
Registratie: 22-7-2005
Berichten: 35015
Woonplaats: Utrecht
Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: Za 11 Nov, 2006 19:08    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
paul, het is niet http://memberslycos.nl/multipl.....05mi16.htm
maar http://members.lycos.nl/multip.....05mi16.htm

Ik heb de url ff aangepast Very Happy



Peugeot 405, que hermoso culo!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger View Car Profile
405glx
Ere-Clublid


Paul
Registratie: 22-7-2005
Berichten: 15520
Woonplaats: Kampen
Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: Za 11 Nov, 2006 20:32    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
top Smile
vond het wel jammer dat ik de plaatsjes er niet bij kon zetten
ik heb nog wel een idee
als ik de site nou plak en knip en plak in word
en dan weer als plaatje hierneer zet

kan dat ??? whistling



405GRX405GLX406SV307GRIFFE
en nu een Mini uit 1985!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail View Car Profile
Borntobewild
Webmaster


Stefan
Registratie: 22-7-2005
Berichten: 35015
Woonplaats: Utrecht
Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: Za 11 Nov, 2006 22:18    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Nee, en de plaatjes kan je wel kopieren.
Rechtermuisknop op het plaatje, eigenschappen.
Even de url kopieren en hier zetten


Click to view full-size and click again for resized image



Peugeot 405, que hermoso culo!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger View Car Profile
daflover
Drive-hard fan


marc
Registratie: 1-7-2006
Berichten: 13291
Woonplaats: zwaag
Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: Zo 12 Nov, 2006 17:05    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
mooi he zo'n meegespoten reflectieplaat


405 MI16
306 break 1.6 g3
605 sv24 zpj4

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Matthijs
405 Freak


 
Registratie: 20-8-2005
Berichten: 6902


BerichtGeplaatst: Zo 12 Nov, 2006 19:11    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
fase 2 wannabe Razz

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
405glx
Ere-Clublid


Paul
Registratie: 22-7-2005
Berichten: 15520
Woonplaats: Kampen
Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: Ma 13 Nov, 2006 20:18    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
daflover schreef:
mooi he zo'n meegespoten reflectieplaat




405GRX405GLX406SV307GRIFFE
en nu een Mini uit 1985!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail View Car Profile
daflover
Drive-hard fan


marc
Registratie: 1-7-2006
Berichten: 13291
Woonplaats: zwaag
Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: Ma 13 Nov, 2006 22:58    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
nou blushing


405 MI16
306 break 1.6 g3
605 sv24 zpj4

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
daflover
Drive-hard fan


marc
Registratie: 1-7-2006
Berichten: 13291
Woonplaats: zwaag
Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: Ma 13 Nov, 2006 22:59    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Matthijs schreef:
fase 2 wannabe Razz


ok maar dan wel met mijn motor er in ZONDER kat devil



405 MI16
306 break 1.6 g3
605 sv24 zpj4

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Break-Rider
Gast







BerichtGeplaatst: Wo 15 Nov, 2006 11:34    Onderwerp: Re: Reageer met quote
Ik vind dat ding wel erg mooi laag op z'n wieltjes staan.......... wub en de kleur, zilvermettalic, prachtig perfect

Naar boven
daflover
Drive-hard fan


marc
Registratie: 1-7-2006
Berichten: 13291
Woonplaats: zwaag
Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: Wo 15 Nov, 2006 21:16    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
op deze manier kom ik nooit meer de buurt in Very Happy hahahah


405 MI16
306 break 1.6 g3
605 sv24 zpj4

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeot 405 Club forum index -> 405 Gespot, Online en Minimeets Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls