Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
beeperhorrie 405 Kenner
Ben Registratie: 8-2-2015 Berichten: 120 Woonplaats: Almere Leeftijd: 55
|
Geplaatst: Zo 08 Feb, 2015 21:31 Onderwerp: Hallo Peugeot! |
|
Hallo Peugeot 405 liefhebbers.
Ik ben Ben van Eperen en heb sinds afgelopen vrijdag een 405 GRX 1.6 air line.
Zaterdag vroeg een verkeersregelaar me of ik lid was van de 405 club. Nooit van gehoord dus thuis maar even gekeken (en aangemeld).
Ik was op zoek naar een vervanger voor mijn 306. Deze was bezig met te overlijden; nog drie weken apk en een spontaan gescheurde kop maakten een vervanging noodzakelijk, een jaar eerder dan verwacht. Daar alle door mij bekeken 306 break's zelfs met verse apk allemaal werk behoeften vielen die stuk voor stuk af. De 405 viel op door het nog heel nette uiterlijk. Een volledige onderhoudshistorie en de prijs.
Nog driehonderd terug voor de amechtig olie lurkende 306 (1 op 100) en ik was helemaal blij.
Mijn Peugeot voor geschiedenis:
Van 1996 tot 2000 een 504 GL 2.0 uit 1978 (met 58.000km bij aanschaf en volledige onderhouds historie). total los door een slaaprijder op een 80km weg.
Van 2000 tot 2002 een 306 break 1.6 XT met alle mogelijke opties.
Van 2002 tot 2003 een 206CC 1.6 eigenlijk veel te klein.
Van 2012 tot 2015 een 306 break 1.4 XN break met XT interieur.
En nu dus de 405 GRX 1.6. Er is wel wat werk in het verschiet.
* De kachel ruikt af en toe naar koelvloeistof, als dat tegenvalt kan het dashboard er uit voor de reparatie.
* De linker koplamp heeft een sterretje.
* Her en der wat kleine lak beschadigingetjes.
* De klep van de radio sluit niet goed meer.
* Er zit wat 'bloemkool' op de velgen.
Tot zover mijn intro.
|
Laatst aangepast door beeperhorrie op Di 10 Feb, 2015 21:01, in totaal 1 keer bewerkt
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Ma 09 Feb, 2015 9:57 Onderwerp: Re: |
|
Welkom
Grote kans dat die verkeersregelaar onze Daan was.
Lijkt me een nette 405. Op de onofficiële manier hoeft voor vervanging van je kachelradiateur het dashboard er niet uit, er hoeft alleen een dus balkje in de buurt van de middenconsole doorgezaagd te worden. Gebruik de zoekfunctie maar op het forum. Ik weet niet waar je woont maar als je wat minder handig bent dan kun je naar EH-Autoservice in Zierikzee of een behulpzame forummer.
Veel plezier met je 405!
|
|
|
Naar boven |
|
|
Matthijs 405 Freak
Registratie: 20-8-2005 Berichten: 6902
|
Geplaatst: Ma 09 Feb, 2015 20:02 Onderwerp: Re: |
|
Mooie foto!
|
|
|
Naar boven |
|
|
beeperhorrie 405 Kenner
Ben Registratie: 8-2-2015 Berichten: 120 Woonplaats: Almere Leeftijd: 55
|
Geplaatst: Ma 09 Feb, 2015 21:06 Onderwerp: Re: |
|
fab405 <- Bedankt, daar kan ik wat mee.
Mathijs <- het onderwerp maakt ook dat het bijna geen lelijke foto kan worden.
|
|
|
Naar boven |
|
|
Matthijs 405 Freak
Registratie: 20-8-2005 Berichten: 6902
|
Geplaatst: Di 10 Feb, 2015 1:49 Onderwerp: Re: |
|
In dit geval niet nee
Wat je trouwens nog kan doen voor die kachel is wat bar's leak o.i.d. er in gooien, heeft het bij mijn vorige 405 opgelost! Maar ik denk niet dat iedereen dit even verstandig vindt
|
|
|
Naar boven |
|
|
EH Autoservice Technisch Moderator
Edgar Registratie: 25-7-2005 Berichten: 17960 Woonplaats: Zierikzee !!!!! Leeftijd: 54
|
Geplaatst: Di 10 Feb, 2015 11:08 Onderwerp: Re: |
|
Prima oplossing
Jammer is alleen dat (meestal) de kleine koelkanaaltjes in de cylinderkop ook dicht komen te zitten , wat dan een koppakking kan kosten
Ja , dat heb ik al regelmatig meegemaakt
Kachelradiateur vernieuwen is echt heel goed te doen
|
"je kunt je aan je neus laten opereren , maar het is en blijft een gok"
|
|
Naar boven |
|
|
beeperhorrie 405 Kenner
Ben Registratie: 8-2-2015 Berichten: 120 Woonplaats: Almere Leeftijd: 55
|
Geplaatst: Do 12 Feb, 2015 0:04 Onderwerp: Re: |
|
Vandaag met de kachel volledig 'uit' gereden. Nog ruik ik koelvloeistof als ik de blower aan zet (wel minder).
Zou het ook wat anders kunnen zijn? Slangen, gewone radiateur, enz.
Ook valt me op dat de temperatuurmeter in het begin van de rit (van 30 minuten) op de 100 graden staat en pas tegen het eind zakt naar 90 graden. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben? Misschien een thermostaat? Maar als ik die vervang welke graden moet ik dan kiezen, ze lopen van 82 tot 88 graden.
Meteen maar de olie gecheckt maar die is mooi goudbruin zonder sporen van mayonaise of benzine lucht.
|
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Do 12 Feb, 2015 15:26 Onderwerp: Re: |
|
Koelvloeistofgeur = 9 van de 10 keer een lekke kachelradiateur. Elke 405 komt een keer aan de beurt.
Voel eens op de mat in het voetenruim, beide kanten. Waarschijnlijk is het nat. En worden je ramen vettig?
|
|
|
Naar boven |
|
|
Matthijs 405 Freak
Registratie: 20-8-2005 Berichten: 6902
|
Geplaatst: Do 12 Feb, 2015 20:59 Onderwerp: Re: |
|
Hoe kan je rit beginnen met 100 graden? Parkeer je de auto in een oven ofzo?
|
|
|
Naar boven |
|
|
beeperhorrie 405 Kenner
Ben Registratie: 8-2-2015 Berichten: 120 Woonplaats: Almere Leeftijd: 55
|
Geplaatst: Do 12 Feb, 2015 22:48 Onderwerp: Re: |
|
Ja inderdaad, onduidelijk.
De auto warmt gewoon op maar de temperatuur loopt dan door tot 100 graden. Pas zo'n 20 minuten daarna zakt die langzaam naar 90 graden.
De ramen zijn idd licht vettig, de vloermatten droog zonder sporen van vocht.
Voorlopig kan ik wel even zonder kachel maar het zal dus wel moeten gebeuren.
|
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Vr 13 Feb, 2015 10:05 Onderwerp: Re: |
|
Hou je koelvloeistofpeil goed in de gaten
Eventueel kun je tijdelijk een bypass maken in het motorruim tegen het schutbord. Dan neem je de kachelradiateur uit het traject en zal ie niet meer lekken.
|
|
|
Naar boven |
|
|
EH Autoservice Technisch Moderator
Edgar Registratie: 25-7-2005 Berichten: 17960 Woonplaats: Zierikzee !!!!! Leeftijd: 54
|
Geplaatst: Vr 13 Feb, 2015 10:28 Onderwerp: Re: |
|
Kachel "uit" gaat feitelijk niet , zelfs in de stand geheel koud gaat nog steeds even veel koelvloeistof door de kachel als in standje warm , er zit geen kachelkraan in
|
"je kunt je aan je neus laten opereren , maar het is en blijft een gok"
|
|
Naar boven |
|
|
beeperhorrie 405 Kenner
Ben Registratie: 8-2-2015 Berichten: 120 Woonplaats: Almere Leeftijd: 55
|
Geplaatst: Za 14 Feb, 2015 21:39 Onderwerp: Re: |
|
Dus maar zo snel mogelijk vervangen. Is de keus dan voor origineel of zijn er (betere) vervangers?
|
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Ma 16 Feb, 2015 12:39 Onderwerp: Re: |
|
Eerst kijken welke je nodig hebt: Behr of Valeo. Dus eerst de oude verwijderen. De aansluitingen van die twee verschillen namelijk.
Ga je het zelf proberen?
|
|
|
Naar boven |
|
|
EH Autoservice Technisch Moderator
Edgar Registratie: 25-7-2005 Berichten: 17960 Woonplaats: Zierikzee !!!!! Leeftijd: 54
|
Geplaatst: Ma 16 Feb, 2015 15:53 Onderwerp: Re: |
|
Valeo met de langere aluminium buizen , Behr met de kortere ....
"Origineel" is onzin , Peugeot maakt geen kachelradiateuren , die kopen ze ook maar in , bij o.a. Valeo
Is duurder , voor hetzelfde onderdeel in dit geval
Van de Valeo versie heb ik ook nog wel een set aluminium buizen liggen (gebruikt) , wat ik je aan raad , want :
De buizen van het Behr systeem zijn korter , wat betekent dat de aansluiting van de kachelradiateur dikker / langer is , en dus wat lastiger te plaatsen
Dus altijd voor een Valeo systeem gaan , is makkelijker , als je nu een Behr systeem hebt , heb ik de benodigde buizen voor je .
Om de verwarring nog wat groter te maken :
Valeo (merk) verkoopt zowel het Valeo als ook het Behr (systeem)
|
"je kunt je aan je neus laten opereren , maar het is en blijft een gok"
|
|
Naar boven |
|
|
|