Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hilko 405 Liefhebber!
Hilko Registratie: 15-9-2009 Berichten: 59 Leeftijd: 51
|
Geplaatst: Di 15 Sep, 2009 21:41 Onderwerp: Hilko's 405 --> update p7 |
|
Hallo 405'ers,
Bij deze stel ik mij even voor.
Ik ben Hilko, 36 jaar oud en kom uit Den Haag.
Vandaag heb ik, na 7 BX-en, een 405 gekocht.
Dit omdat ik door omstandigheden een automaat nodig had en die in de BX-en niet kon vinden. Tenminste, niet naar mijn zin. En het enige wat dan in aanmerking zou komen was een 405. Omdat dat óók PSA is ( ) en omdat ik ook dit model een typische jaren 80 look vind hebben. Bepaald wat gestroomlijnder dan een Bx, dat wel
Mijn 405 is een SR 1.9 uit 1988 met de mooie km stand van 103.800 (gecontroleerd!) Ik ben de derde eigenaar van deze machine.
Vanavond heb ik hem eens uitgebreid gewassen en daarna even losgelaten op de snelweg. Voor een hydrau-pneumatiek fanaat als ik ben, was ik zeer te spreken over het comfort van de Peus!
Hij is erg rap (wat is wel wist want ik heb nog een BX GT met zo'n zelfde motor, maar dan met handbak) door het geweldige koppel dat deze carburateur motoren hebben. Verder viel de betrekkelijke rust aan boord me op. 120 km/h @ 3100 rpm vind ik ook een uitstekende waarde. Ben wel benieuwd naar het verbruik; de verkoper had het over 1:13-15 bij snelweggebruik, maar dat geloof ik niet echt. 1:10-12 zou ik al erg tevreden mee zijn. Maar dat zal later dus moeten blijken.
Heeft deze auto mankementen? Ja, er zijn wat lampjes achter het dashboard stuk, de ab van de cv is er niet meer en het rammelt wat in de voortrein op slecht wegdek. Verder wat deukjes en krasjes en de auto moet eens grondig gepoetst worden. Roest is nergens te bekennen en hij is waterdicht. Zelfs rond het (elektrische) schuifraam.
Verder is de staat van onderhoud ronduit goed te noemen.
Nou, een heel verhaal zo. Binnenkort zal ik een topic starten over deze auto, dan komen er ook foto's.
|
Het is een soort van systeem! © Buurman & Buurman
Laatst aangepast door Hilko op Di 15 Dec, 2009 21:06, in totaal 4 keer bewerkt
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Di 15 Sep, 2009 21:50 Onderwerp: Re: |
|
Hé, welkom! Goed om te horen dat de 405 je zo goed bevalt.
Het gerammel in de voortrein zijn waarschijnlijk brakke toplagers van de veerpoten. Geen superhoge kosten. Het kan natuurlijk ook een fusseekogel zijn.
Veel plezier hier en met je nieuwe aanwinst
|
|
|
Naar boven |
|
|
Hilko 405 Liefhebber!
Hilko Registratie: 15-9-2009 Berichten: 59 Leeftijd: 51
|
Geplaatst: Di 15 Sep, 2009 21:55 Onderwerp: Re: |
|
Thanks!
Fusee('s) is/zijn he niet, dat klinkt heel anders... toplagers zou weleens kunnen.
Ik moet eerst weer helemaal thuisraken in die schroefveren-materie
Maar dat komt vanzelf goed
|
Het is een soort van systeem! © Buurman & Buurman
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Di 15 Sep, 2009 21:57 Onderwerp: Re: |
|
Och, liever schroefveren. Ik zag van de week op het Citroën forum een Xantia met een veerbol die losgeschoten was en door de motorkap naar buiten wilde
Ik heb ook een Cit maar wel met schroefveren; best of both worlds
|
|
|
Naar boven |
|
|
Hilko 405 Liefhebber!
Hilko Registratie: 15-9-2009 Berichten: 59 Leeftijd: 51
|
Geplaatst: Di 15 Sep, 2009 22:10 Onderwerp: Re: |
|
Mja, ik ben niet zozeer Citroen-fan alswel BX fan. Maar ik ben absoluut weg van het HP geveerde rijden. Geeft alleen veel onderhoud, tenminste, wel als je een BX voor een paar knaken koopt.
Met deze Peus lijk ik een behoorlijk goede deal gemaakt te hebben.
Al het grote onderhoud is de afgelopen drie jaar al gedaan
En als er wat mee is, kun je een hoop zelf. Vrij eenvoudige techniek.
En natuurlijk die onverslijtbare motor!
Enige punt van zorg is de automaatbak, van Cit weet ik dat die niet superbetrouwbaar blijven. Daar weet ik ook bij dat garages vaak een broetje dood hebben aan het wisselen van automaatbakolie. Bij mijn 405 is dat iig "weleens" gebeurd... maw, dat gaat zéér spoedig opnieuw gebeuren . Overigens schakelt ie zijdezacht op, maar vooral ook terug!
Weet er trouwens iemand hoe je het oude type dash los moet halen? Ik heb al wel zitten kijken, maar ik moet echt even puzzelen waar te beginnen. En wat er allemaal los moet.
|
Het is een soort van systeem! © Buurman & Buurman
|
|
Naar boven |
|
|
ronald Drive-hard fan
ronald Registratie: 9-10-2005 Berichten: 13420 Woonplaats: Delft Leeftijd: 50
|
Geplaatst: Di 15 Sep, 2009 22:21 Onderwerp: Re: |
|
Links en rechts van je kap zitten een paar (3) afdekplaatjes (iig naast je mistlampschakelaar), die kan je eruit wippen met een schroevendraaiertje. Hierachter zit een bout. Alle drie losdraaien en kap over de tellerbak komt dan los.
|
|
|
Naar boven |
|
|
Hilko 405 Liefhebber!
Hilko Registratie: 15-9-2009 Berichten: 59 Leeftijd: 51
|
Geplaatst: Di 15 Sep, 2009 22:29 Onderwerp: Re: |
|
Kèk, dâh hebbie wat an!
Morgen eens fijn mee aan de gang
|
Het is een soort van systeem! © Buurman & Buurman
|
|
Naar boven |
|
|
Martijnvdw 405 Over kill
Martijn Registratie: 1-6-2009 Berichten: 2495 Woonplaats: Hilversum Leeftijd: 40
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 10:30 Onderwerp: Re: |
|
Klinkt allemaal heel leuk, ik vindt BX ook mooie auto's.
Ik heb zelf een 1.6 break en rijdt 1:12,5 Heb al eens met 1 tank 726 km gereden. Nou daar moet jij wel bovenuit kunnen komen dacht ik.
En je kan in dit topic de foto's wel kwijt hoor Heb je alles mooi bijelkaar.
Ook kan je een profiel aanmaken en er een handvol foto's uploaden.
|
405 break "ukkie" glx 1.6 air-line
Don't drive faster then your angel can fly
405SENIOR:"Aan jou heb ik een echte FAN "
|
|
Naar boven |
|
|
Razer 405 Maniak
Niels Registratie: 8-11-2005 Berichten: 1741 Woonplaats: EH Zierikzee.. Leeftijd: 35
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 11:01 Onderwerp: Re: |
|
maar dat is injectie vs. carburateur..
en een break weegt niet zo gek veel meer als een sedan
|
|
|
Naar boven |
|
|
Hilko 405 Liefhebber!
Hilko Registratie: 15-9-2009 Berichten: 59 Leeftijd: 51
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 11:10 Onderwerp: Re: |
|
ronald schreef: | Links en rechts van je kap zitten een paar (3) afdekplaatjes (iig naast je mistlampschakelaar), die kan je eruit wippen met een schroevendraaiertje. Hierachter zit een bout. Alle drie losdraaien en kap over de tellerbak komt dan los. |
Nogmaals dank! Alle lampjes doen het weer.
Wel nog even een vraagje: hoort bij de 405 in de "lampentest"stand ook het lampje van het KVS-niveau te gaan branden? (Bij de BX is dat wel zo). Ik heb het lampje vervangen, maar het brandt nog niet. Anders moet ik waarschijnlijk even de stekker bij de sensor losmaken en schoonmaken.
|
Het is een soort van systeem! © Buurman & Buurman
|
|
Naar boven |
|
|
ronald Drive-hard fan
ronald Registratie: 9-10-2005 Berichten: 13420 Woonplaats: Delft Leeftijd: 50
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 11:59 Onderwerp: Re: |
|
KVS-lampje gaat aleen branden bij te weinig, niet bij 'test'.
|
|
|
Naar boven |
|
|
Hilko 405 Liefhebber!
Hilko Registratie: 15-9-2009 Berichten: 59 Leeftijd: 51
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 14:36 Onderwerp: Re: |
|
Zoals beloofd, plaatjes:
Mooi toch...
Album: http://www.mijnalbum.nl/Album=XBW8RBUF
Doet verder wat ie doen moet: goed rijden.
Niet de allermooiste meer, maar zeker wel in goede staat!
Inmiddels ben ik er ook echt blij mee
|
Het is een soort van systeem! © Buurman & Buurman
|
|
Naar boven |
|
|
Easterboy Moderator
Nigel Registratie: 22-7-2005 Berichten: 17521 Woonplaats: Wolvega Leeftijd: 37
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 18:00 Onderwerp: Re: |
|
Nice... Een SRI..
Die zitten errug lekker...
Mooie auto, en echt verdomd weinig op de teller..
|
Met vriendelijke groet,
Nigel de Haan
|
|
Naar boven |
|
|
Hilko 405 Liefhebber!
Hilko Registratie: 15-9-2009 Berichten: 59 Leeftijd: 51
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 20:11 Onderwerp: Re: |
|
Wel SR, maar zonder I. Die carb kun je toch niet missen, dacht ik
Overigens heb ik alle spullen liggen om er wel degelijk een injectie van te maken. Ik heb alleen nog een bezinepomp nodig die 3 bar opvoerdruk levert. En een beetje vrije tijd om die zooi erop te zetten.
In de openingspost meldde ik dat er niets lekt. Dat klopt niet helemaal, kwam ik net achter. Hij verliest een druppie motorolie... Aan de bakzijde. Het is motorolie en geen ATF. Nou nog uitvogelen waar het vandaan komt. Eerste verdachte wat mij betreft is de nokkenaskeerring vliegwielzijde, tweede is de O-ring die achter het onstekingshuis hoort te zitten. Verder zit er aan die kant volgens mij niets waar olie door naar buiten kan. Maar correct me if I'm wrong!
|
Het is een soort van systeem! © Buurman & Buurman
|
|
Naar boven |
|
|
Razer 405 Maniak
Niels Registratie: 8-11-2005 Berichten: 1741 Woonplaats: EH Zierikzee.. Leeftijd: 35
|
Geplaatst: Wo 16 Sep, 2009 20:47 Onderwerp: Re: |
|
krukaskeerring, koppakking, klepdekselpakking, carterpan
|
|
|
Naar boven |
|
|
|