Zakenauto van het jaar 1995
Club start paginWelkom  GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
  KalenderKalender FAQFAQ   ZoekenZoeken 

Peug 405 Break naar (west) Afrika!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeot 405 Club forum index -> Wie is wie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arne
Forumer


Arne
Registratie: 20-11-2007
Berichten: 43
Woonplaats: Leeuwarden
Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: Di 20 Nov, 2007 21:05    Onderwerp: Peug 405 Break naar (west) Afrika! Reageer met quote Add User to Ignore List
Hoi ik ben Arne.

http://picasaweb.google.com/ar.....7583991730

Ik ben lid geworden van dit forum, omdat ik er van overtuigd ben dat hier een enorme bron van kennis en ervaring betreffende de 405 is te vinden Smile

En die kennis/ervaring ga ik zeker nodig hebben!

Waarom? Omdat ik volgend jaar wellicht naar (west)Afrika vertrek om daar enkele maanden te werken en rond te kijken!

Nu denken jullie ongetwijfeld, leuk! Maar wat heeft dit met ons forum te maken?
Graag verklaar ik me dan ook nader... Het is namelijk zo dat ik enigszins avontuurlijk ingesteld ben en bovendien erg van auto('s)rijden houd! Mijn plan is dan ook om....met een 2wd personenauto de reis van Noord-Nederland naar West-Afrika te ondernemen.
Gelukkig ben ik hierin niet de eerste en is de vader van een vriend van me hier ervaren in.

Op zijn website opgezet ter educatie van mensen die deze spannende tocht willen ondernemen www.transsahara.nl leest men het volgende:


Peugeot : Samen met Toyota hét merk voor Afrika. De populariteit van het merk is vooral bezorgd door de 404. Die zijn er nu nog nauwelijks meer. Ook de 504 heeft een legendarische status. Datzelfde geldt voor de 505, maar al deze types zijn in Nederland nauwelijks meer verkrijgbaar. De populairste Peugeot is momenteel de 405. Hoewel men daar in Afrika aan heeft moeten wennen vanwege het feit dat het de eerste Peugeot-middeklasser met voorwielaandrijving was. De break uitvoering is het populairst. Daarnaast geniet de 309, vooral in dieseluitvoering en met vier deuren, populariteit. Bij de rijken is de 605 - met airco uiteraard - een geliefd transportmiddel. Maar dan vooral bij Gambianen met een Senegalese achtergrond. De rest wil Mercedes.

Als ik dit zo lees kan ik er dus vanuit gaan dat een 405 in Afrika een warme ontvangst kan verwachten. En dat is ideaal, klaarblijkelijk heeft men proefondervindelijk ondervonden dat dit een goede auto is voor de lokale omstandigheden. Verder betekent het dat er ter plaatse een zekere mate van kennis zal bestaan betreffende de techniek alsmede een hoeveelheid reserve onderdelen. Bovendien zal het hopelijk niet moeilijk blijken om de auto aan het einde van de reis te verkopen.

Allemaal dingen waar ik erg vrolijk van word!

Very Happy

Nu wordt het misschien ook duidelijk hoe ik op dit forum terecht ben gekomen, met een Peugeot 405 Break schijnt men volgens bovenstaande verhaal namelijk aardig uit te voeten te kunnen in mijn bestemmingsgebied. Razz



Ter Zake

Botweg komt het hier op neer;

Ondertussen heb ik in een 405 Break GRD (1.9 ongeblazen diesel) zo'n 700 kilometer ervaring opgedaan. En het was een fijne ervaring moet ik zeggen:

PLUS

* Comfortabele stoelen
* Goed zicht rondom
* Hopen ruimte in de auto
* Degelijke motor
* Wegligging OK
* Remmen OK
* Grote brandstoftank
* Vering achter heeft veel speling waardoor zwaar beladen kan worden onder behoud van goed rijgedrag. (De auto nodigt zelfs uit om beladen te worden naar mijn gevoel; drie mensen op de achterbank en volle tank geeft een lekker stevige wegligging)

MIN

* Elektrische/pneumatische opties begonnen de geest te geven
* Hoog verbruik bij 130/140 (niet zo gek denk ik Smile )

ERGO

Het volgende heb ik van deze ritten geleerd: ookal vind ik de 405 Break er niet uit zien (no offense..) hij lijkt me zeer geschikt voor mijn doel, zie hiervoor bovenstaande pluspunten.

Wel geleerd: geen elektrische/pneumatische extra's erop... die kunnen alleen maar kapot gaan..


Wanneer ik meer duidelijkheid over mijn reis, wat hopelijk zeer binnenkort is, zal ik overgaan tot de aanschaf van en 405 Break. Via dit bericht zou ik dan ook willen vragen of jullie, wanneer dit niet teveel gevraagd is, een oogje voor me open zouden willen houden.

In het achterhoofd houdt ik dit:

Peugeot 405 Break (eventueel Commercial, heeft iemand ervaring met deze uitvoering? nadeel lijkt me geen bagagerails terwijl het voordeel vanzelfsprekend is Smile)

* Technisch moet de auto gewoon nog goed zijn, het uiterlijk kan me begrijpelijkerwijs niet heel veel schelen.
* Diesel 1.9 (ongeblazen dus niet de turbo uitvoering met intercooler, dat is alleen maar onderhoudsgevoeliger)
* Zo weinig mogelijke pneumatische/elektrische opties. (dus liefst geen elek. ramen, centr. deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, abs).
* Deelbare achterbank wanneer dit niet standaard is. (sorry weet niet of dat zo is) want ik wil eventueel in de auto kunnen leven waarvoor ik een gedeelte van de kofferruimte/achterbank wil gebruiken.
* Bestuurdersstoel in goede toestand, ik zal er namelijk veel tijd op gaan doorbrengen Smile
* Er moet niet teveel werk aan zitten want: daar heb ik gewoonweg de tijd het geld en de ervaring niet voor. En tsja het is een dooddoener, maar: het mag niet teveel kosten want mijn budget is best beperkt en ik moet er ook nog een half jaar van leven en reizen in L'Afrique..
* Oja: APK tot (en met?) +/- februari zodat ik m in ieder geval legaal kan exporteren.

Nou hier laat ik het voorlopig even bij.

Graag, graag graaaaaaag hoor ik het als iemand tips heeft zowel betreffende aankoop van een specifiek exemplaar als het in het algemeen voorbereiden op de reis van auto en ook mezelf Smile

Alle informatie is hardstikke welkom!

Misschien heeft iemand tips wat betreft het eventueel bevestigen van een stevige plaat onder de motor. Heb er nog niet onder gelegen misschien zit die er ook al hoor.

Groeten!


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Kriddo
Is it human, or a 405?


Dirk
Registratie: 14-8-2005
Berichten: 8334
Woonplaats: Volendam

BerichtGeplaatst: Di 20 Nov, 2007 22:33    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Hey Arne.

Welkom op het forum, ik hoop dat je hier kunt vinden wat je zoekt.

Nog leuker, je bent niet de enigste Smile

http://www.peugeot405club.nl/f.....php?t=5953

Ik wens je veel plezier toe op het forum. Smile



Peugeot 405 Mi16 1.9

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger View Car Profile
Borntobewild
Webmaster


Stefan
Registratie: 22-7-2005
Berichten: 35014
Woonplaats: Utrecht
Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: Di 20 Nov, 2007 22:39    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Welkom, en succes met je reis.
De commercial is bij ons ook bekend, er is op dit moment 1 commercial in de club.



Peugeot 405, que hermoso culo!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger View Car Profile
Kriddo
Is it human, or a 405?


Dirk
Registratie: 14-8-2005
Berichten: 8334
Woonplaats: Volendam

BerichtGeplaatst: Di 20 Nov, 2007 22:42    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
2 Razz


Peugeot 405 Mi16 1.9

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger View Car Profile
Matthijs405
405 Stalker


Matthijs
Registratie: 15-11-2006
Berichten: 5412
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 36

BerichtGeplaatst: Wo 21 Nov, 2007 0:04    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Kriddo schreef:

Nog leuker, je bent niet de enige Smile



dit verhaal kwam me ook al bekend voor Razz

Welkom, en succes natuurlijk


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger View Car Profile
Arne
Forumer


Arne
Registratie: 20-11-2007
Berichten: 43
Woonplaats: Leeuwarden
Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: Wo 21 Nov, 2007 0:21    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Bedankt voor het welkom Kriddo, Born to be wild en 405addicted.

De wildstand wat betreft commercials is dus binnen het forum niet zo hoog, is dat daarbuiten ook zo? Dit meen ik wel op te maken uit de online verkoop sites.. Tenzij de eigenaren er heel erg gehecht aan zijn en ze nooit uit handen doen natuurlijk Razz

Anyway, ik denk dat het toch wel verstandig is de achterbank te behouden aangezien de auto daar verkocht gaat worden en het gros voor taxi's gebruikt wordt.

Antwerpen Banjul is te gek inderdaad! Maar ik kan er een half jaar blijven als ik een en ander voor me kaar krijg en dat mag ook wat betekenen Smile Ik heb er zin an! (Sorry voor het fortyunisme, ik hoop dat er nu geen stigmatisatie van mijn persoontje optreed Smile)

1 ding aan mijn lijst toegevoegd na zien filmpje antw - banj. : een flinke zandschep. Haha.

Wel te gek trouwens, op het filmpje op http://www.antwerpenbanjul.com./ zie je opeens een 4wd (landcruiser geloof ik) met een ouwe caravan door de woestijn raggen.... Wow das echt maf om te zien! Dat soort dingen zijn echt zooo fnatastisch Very Happy!


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeot 405 Club forum index -> Wie is wie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls